Måndag igen...

Jag sitter och fifflar med budgetten över de kommande träffarna med deltagarna i ledarutbildningen och för de fem aktiviteter dem ska ha för andra Deaf Unit medlemmar. Deltagarna i ledarutbildningen fick under den fjärde dagen sitta i fem grupper och påbörja planeringen av var sin aktivitet. De valde att planera en fotbollsaktivitet, en aktivitet där de ska baka, en aktivitet där de ska sy en "handdukshållare", en massageaktivitet och en teckenspråksutbildningsaktivitet.

Under denna och nästa vecka kommer grupperna komma hit en förmiddag var där dem tillsammans med mig och Erik ska planera klart dessa aktiviteter och fixa med allt som behöver göras innan det är möjligt att genomföra aktiviteten. Aktiviteterna ska sedan förläggas till juni, juli och augusti. Det är bättre att ledarutbildningsdeltagarna får planera de aktiviteter som vi ska ha varje månad än att vi gör det själva. Det är ju dem som ska lära sig och att få hålla i en riktig aktivitet är nog det bästa sättet att lära sig. Att få göra allt i praktiken. På onsdag ska vi träffa första gruppen.

Deaf Unit ska även under den närmsta månaderna besöka sina medlemmar för att checka av så allt är bra med dem och att allt fungerar för dem. Imorgon är första besöket och jag ska få följa med Ta och Phanita och besöka tre medlemmar. Det ska bli spännande, att få åka hem till medlemmarna och se vilka dem är och också hur de bor. Se lite mer av det verkliga livet här i Vientiane, Laos.

När tid finns måste planeringen inför utbildandet av att söka information på internet, utbildandet av webcam och andra saker som har med internet och informationssök påbörjas. Tanken är att starta med det i början av juni med Deaf Units personal men också Deaf Units styrelse. Sedan får de i sin tur lära ut det vidare till sina medlemmar. Vi ska också försöka fixa i ordning deras datorer som är fulla av virus. Lära dem det vi kan om antivirus program och liknande. Så att de så gott de går ska slippa alla virus som sprids ute i cyberworld.

Det kommer bli fem intensiva veckor för mig nu innan jag åker hem. Vi ska dessutom försöka hinna med en resa upp till Luang Prabang och besöka medlemmarna som finns där, ha någon aktivitet för dem. Jag läste i en artikel om att det finns ett rätt nytt center för döva barn i Laung Prabang och som är öppet för döva barn från hela Laos. Det finns enligt artikeln runt 40 pojkar och flickor på centret för tillfället. Det känns som det skulle vara ett bra ställe att besöka. Berätta om att LDPA och Deaf Unit finns och sprida informationen om vad dem gör och om deras verksamhet. Förhoppningsvis få ännu fler att vilja bli medlemmar. Samtidigt som man har några lekar eller liknande med dem. Det kanske finns någon driftig person som kan hjälpa Deaf Unit i sitt framtida arbete, hoppas kan jag i alla fall göra.

Nu till helgen som gick, en väldigt bra och skön helg. Lördagen tillbringades på Morning Market, med Erik och Oudalay, där jag mest gick runt och tittade vad de hade i någon timme. Ett besök på Kaysone Phomvihane Museum hann vi också med innan vi åkte in till centrum för att ta en svalkande fruit shake. Museumet var sådär lagomt intressant.  Utställningen de hade där handlade mest om ledaren Kaysone Phomvihane och hans liv. Vad han hade gjort här i Laos osv. Det mesta stod på Lao så jag förstod inte så mycket. Byggnaden som museumet var i va dock riktigt stort och fint. Till kvällsmat blev det pannkakor för andra gången sen vi kom hit.



På söndagen åkte vi iväg till Buddha Park med en fullsatt minibuss. Det var en riktigt häftig park. Statyerna var jättestora. Låter bilderna tala sitt språk. När vi åkte därifrån fick jag dessutom syn på en apa som satt uppe i ett träd fastkedjad. Söt liten apa, dock synd om den som måste sitta fastkedjad i ett träd.







På kvällen åkte vi in till centrum för en timmes lao helkroppsmassage. Det var riktigt skönt. Hon som masserade mig var riktigt duktig. Jag har dock inte så mycket att jämföra med eftersom jag aldrig varit på massage på ett massageställe tidigare förutom det i Vang Vieng så... När massagen var klar hördes massa smällar utifrån och när jag tittade ut så vräkte regnet ner som om himlen var öppen. Det blixtrade och åskade något fruktansvärt, aldrig varit med om  något liknande. Det resulterade i att vi fick sitta kvar där och vänta ut regnet. Det ville dock aldrig sluta så efter ett tag orkade vi inte vänta längre utan gav oss ut på jakt efter paraply. Letade rätt på något ställe för att  få i oss någon mat. När vi skulle åka hem så regnade det fortfarande och det tar 10-15 min att ta sig hem så ni kan ju gissa hur genomblöta vi var när vi väl var hemma igen.  Det kändes dessutom rätt läskigt att vara ute när det blixtrade så mycket, vid ett tillfälle var det blixtrar över hela hmlen. Riktigt vackert men läskigt. Åskandet fortsatte långt in på natten.

Nu när du vet vad jag gör så kan du väl skriva en kommentar och berätta lite vad du sysslar med om dagarna :-)




Kommentarer
Postat av: Lovisa

Jag sitter framför en dator och gör snygga fotomontage, och längtar ut till det gröna som är utanför! å så håller jag koll på dig och Erik förstås :) Kramen!!

2009-05-12 @ 13:34:52
Postat av: Jossy

Jag sitter och skriver ett beslut som ska lämna över till polisen. Sen ska jag cykla hem och bjuda in 4 personer till risotto snart.



Bara 5 veckor kvar?

2009-05-12 @ 16:31:04
Postat av: mamma

Va häftigt det ser ut på bilderna från Budda park.

Helkroppsmassge låter väl inte dumt heller

Ha det gott fårn ett grått och kallt Örebro

2009-05-12 @ 17:15:33
Postat av: Sara.

Va kul att ni skrivit kommentarer :)



Lovisa Vad är det för fotomontage du gör? Låter bra att du håller koll på oss :D



Jossy Beslut till polisen, vad handlar det om? Blev risotton bra? Ja, jag har bara fem veckor kvar. Tiden här har gått så fort.



Mamma Ja, det var riktigt häftigt i Buddha Parken. Statyerna var riktigt stooora. Ja, här är det också rätt grått. Regnat hela eftermiddagen här idag så regnperioden har lite smått kommit. Ser ut som de ska regna en hel del framöver. Trist... Hälsa hem :)



Kramar

2009-05-12 @ 17:53:09
URL: http://uhilaos.blogg.se/saras

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





Follow Sara S
Klicka på bilden ovan för att
prenumerera på min blogg
med bloglovin'.