I Örebro

Jag har nu varit hemma lite mindre än en vecka. Efter att kursen i Härnösand tagit slut den 6 februari åkte jag ännu längre norr ut, nämligen till Örnsköldsvik. Där var det ännu mer snö och ännu kallare än det varit i Härnösand. I Ö-vik hälsade jag på farmor, där jag bodde och blev uppassad under hela helgen, fick även träffa lite andra släktingar. Besökte min faster vars katt hade fem veckor innan fått fyra kattungar. Sjukt söta va dem. Riktiga hårbollar! Nu har hon totalt 9 katter i huset.

Måndag eftermiddag för en vecka sedan skulle jag åka hem igen, efter 16 dagar hemifrån. Satte mig på bussen som skulle ta mig till Sundsvall. Med min vanliga tur så fastnade bussen i en bilkö mellan Härnösand och Sundsvall pga. en trafikolycka. Blev stående där i runt 30 minuter och det ledde till att jag missade mitt tåg från Sundsvall. Typiskt! Blev ombokad till ett annat tåg, kl 23.25!!! Jag skulle alltså få vänta FEM hela timmar på Sundsvalls tågstation på nästa tåg. Jag skulle inte vara i Örebro förrän 05.51 på morgonen! Gissa hur glad jag blev? Inte sådär jätteglad! Tur hade jag datorn med mig, så under ca. 2 timmar underhöll jag mig med en film. Sedan tog jag en sväng till Mc Donalds för att få i mig lite mat. Tiden gick inte speciellt fort.

Efter massa väntandes blev klockan 23.25 och tåget kom. Fick en egen kupé i en liggvagn. Så sov några timmar. Jag vaknade 05.30 och ser att tåget står stilla. Det är kolsvart ute och tåget står stilla mitt ute i skogen. Går upp och sätter mig utanför kupén och hoppas på att någon ska gå förbi som jag kunde fråga varför vi stod stilla. Tiden går, tåget står fortfarande stilla. Klockan blir 05.51, jag skulle varit framme, men tåget står kvar mitt i skogen. Några minuter efter 6 går en konduktör förbi och säger att tåget kört på en älg, ja en älg. Såklart! tänkte jag. Vad mer skulle inte kunna hända på denna resa. Konduktören berättar även att tåget var runt 1½ timme efter schemat. Jag som bara ville hem, hem... Jag kunde ju inte precis lägga mig igen, i och med att jag inte alls visste när tåget skulle vara framme exakt. Så satt och ugglade ut och hoppades på att jag skulle få se Svampen (ett högt vattentorn som liknar en svamp, för er som inte vet) och veta att jag är framme i Örebro. Det tog inte 1½ timme utan nästan 2 hela timmar. Skulle ha varit hemma 23.56, men nej, kom hem ungefär 8.00, hela åtta timmar försent. Suck. Skönt var det i alla fall när jag väl var hemma.

Senaste veckan har man suttit och krånglat med visum och arbetstillstånd. Byråkrati säger jag bara! För att få visumet behöver de tydligen arbetstillståndet från Laos. Nu vill tydligen myndigheten i Laos som ska utfärda arbetstillståndet ha min meritförteckning för att kunna utfärda ett arbetstillstånd vilket leder till att visumet inte kan utfärdas. Massa krångel. Meritföreckningen och andra papper är skickade till Laos så nu får vi hoppas att de kan skynda på lite där så vi kan få visumet.

Har också tagit den andra hepatit A, B sprutan, tagit tre kapslar Vivotif som är mot tyfoidfeber som orsakas av salmonellabakterier och ska på onsdagkväll ta min andra dos av dukoral som skyddar mot kolera. Ska under veckan iväg till netonnets lagershop här i Örebro och inhandla en extern hårddisk som vi ska ha med oss till Laos för att kunna spara bilder, dokument och sånt. Synundersökningen är också gjord, glasögonen beställda så hoppas verkligen de hinner komma innan jag åker. Tänkte att det är skönt att ha glasögon att byta av till ibland. Jag använder annars enbart linser. Annars börjar det mesta vara klart innan avresan. Allt till reseapoteket och lite annat smått som är kvar.

Nu är det bara två veckor kvar tills avresa, galet galet...
Jag börjar får resfeber!

Kommentarer
Postat av: Anna

Ja nu är det inte långt kvar. Hoppas ni får riktigt roligt!

2009-02-17 @ 13:36:39
URL: http://lantisflicka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





Follow Sara S
Klicka på bilden ovan för att
prenumerera på min blogg
med bloglovin'.