Laos

Nu är jag framme i Laos, och nej det tog inte tre dygn att flyga från Bangkok till Vientiane. Det tog bara drygt en timme. Vi har bara haft fullt upp med annat så jag har inte hunnit uppdatera bloggen. Tillgången till internet har inte heller varit den bästa. Nu har jag dock lite tid över att skriva lite. Internet funkar dessutom här på LDPAs kontor.

Det har hänt så mycket de senaste dagarna att jag inte alls vet var jag ska börja...

När vi anlände på Vientianes flygplats blev vi jättebra mottagna av Suphin, Monita, Phanita och Bounhome. De verkade så glada att äntligen ha hos här. Dem började prata med oss direkt. Precis sådär öppna som jag hade hört att dem skulle vara. Trots att jag var hur trött som helst efter resan fick jag lite extra energi av dem. Vi tog taxi till hotellet vi skulle bo på och lämnade av våra grejer. Jag bytte dessutom kläder, från svarta mjukis byxor med massa reklamtext och gympaskor till en svalare kjol och sandaler. Det var verkligen varmt. Lite skillnad när man kommer från Sverige där det var kallt när ja åkte.

Hotellet vi skulle sova första natten på låg jättenära LDPAs kontor så när vi lämnat all vår packning och bytt om gick vi dit för att se hotellet. På hotellet träffade vi även Ta, som är tolk här på LDPA, hon hjälpte oss i receptionen. Hon kan lao, engelska och lao-teckenspråk.

Monita och Phanita tog oss sedan till ett ställe för att äta, det såg riktigt skumt ut och det var verkligen ingen riktig restaurang. Vi fick någon typ av nudlar som var tjocka o rätt sega, gick att äta med kanske inte jättegott. Där började oron för hur det skulle gå med maten att komma. Jag som är rätt kräsen när det gäller mat...

Därefter gick vi tillbaka till LDPAs kontor och träffade Suphin igen som hade varit tvungen att sticka iväg till ett möte. Vi skulle åka iväg och titta på hus. Det resulterade i att vi åkte runt på vespa i 4 timmar. Runt i hela Vientiane. Jag och Erik som bara ville till hotellet för att sova blev dragna runt för att hitta ett hus. Vi hittade inget, de flesta ville hyra ut i minst ett år, och det enda hus som vi kunde hyra i 6 månader var så ofräscht, mögel och massa konstog lukt. Så där ville vi inte bo.

Jag som trott att det skulle vara jättelätt att hitta boende och inte alls förväntat mig att det skulle se ut som dem gjorde, inte det minsta likt ett svenskt hem. Trött som man var efter att inte ha sovit på typ 30 timmar började man nästan ångra att man åkte hit till Laos, den uppiggnande känslan man fått tidigare på flygplatsen var så långt borta den bara kunde komma. Väl tillbaka på hotellet efter lite mat tog man en dusch och väl i sängen gick det inte alls att somna för tankarna snurrade som bara den uppe i huvudet. Jag ville bara hem. Lyckades väl sova ett par timmar i alla fall. Det var också denna natten jag för första gången såg en ödla, den satt uppe i taket på toaletten och hade jag inte blivit varnad av Erik innan hade jag dött av rädsla, nu stelnade jag bara till för en sekund sedan skyndade jag mig ut och tillbaka till dem snurrande tankarna och försöken till att lyckas somna...

Nästa dag tittade vi på ytterligare ett hus, ett hus som var riktigt stort och helt okej. Inte alls som det vi sett dagen innan. Det fanns till och med tvättmaskin där och till ett hyffsat pris. Vi bestämde oss för att ta det, jag var helt säker på att vi inte skulle hitta något bättre. Vi var tvungna att betala första månadens hyra redan samma dag så vi fick åka iväg för att ta ut pengar och sedan tillbaka för att betala. De resterande 5 månaderna ska vi betala senast måndag. Vi betalade en månad igår, så nu har vi fyra månader kvar att betala. Det dumma är också att vi max kan ta ut 500 dollar varje dag, så vi måste ta ut pengar varje dag nu så vi får ihop till hyran. Dessutom tar dem en "fee" (en avgift) på 3-4% (alltså 15-20 dollar) för varje uttag. Och i bankomaterna kan man bara ta ut i kip (laos egna valuta) och vi måste betala hyran i dollar. Vi kommer ta ut pengar till hyran på banken sedan kan vi ta ut ur bankomaten och få kip för att betala mat och andra saker. Så slipper vi den stora "fee" kostnaden.

Igår flyttade vi alltså in i huset som består av tre sovrum, ett stort vardagsrum, två toaletter, ett kök, två stora "förrådsrum" varav det står en tvättmaskin i den ena. Stor utegård har vi också, med tre mangoträd. Suphin ska visa oss när mangos är mogna och kanske något man kan göra med dem. Killen som vi hyr huset av skulle städa innan vi kom och det sa han att han hade gjort men nej, det var skitigt ändå, så köpte lite städgrejer igår och ska köpa lite till idag så vi kan städa huset ordentligt. Inte så fräscht annars...

Just nu känns det helt okej att vara här, nu när allt börjar ordna upp sig. Så nästa veckan kommer vi kunna vara med mer i LDPAs arbete och se mer vad dem egentligen gör och så. Vi har inte ens hunnit suttit ner och pratat igenom saker med Suphin.

Nu ska vi iväg och äta lunch. Får skriva mer en annan gång!

Skriv gärna mycket kommentarer!



Kommentarer
Postat av: Lovisa

Åh! Mangoträd! Härligt. Vill också ha Mangoträd i min trädgård (trädgården jag inte har..)



Kram!



2009-04-03 @ 13:19:27
Postat av: Margareta Westman

Hej Sara!

Skönt att ni är framme och att ni fått tag i ett hyfsat boende.Ja,jag blir också lite avundsjuk att det finns mangoträd i er trädgård, lite kallt här i norr för sådana. Ha det nu gott så tittar jag in på bloggen framöver.

Kramar från faster

2009-04-03 @ 16:05:04
Postat av: Jossy

Tur att Erik har varit där tidigare och kan berätta hur det fungerar. =)

2009-04-04 @ 18:32:48
Postat av: Emelie

Låter som ni hittat en jättebra plats att bo på.

Och som alla andra är jag väääldigt avis på mangoträden =)

Ni har så mycket spännande framför er, liite avis på det också.

hihi

2009-04-05 @ 12:52:59
Postat av: Susanne Gärtner

Hej Sara!

Skönt att ni är framme och resan har gått bra! Följer med spänning på bloggen om erat äventyr i LAOS! Sköt om dig och hälsa Erik!

2009-04-05 @ 23:50:28
URL: http://susanne25.blogg.se/
Postat av: Margareta Westman

Hej!



Farmor var här i dag och läste din blogg.

Många kramar från farmor

2009-04-07 @ 15:58:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





Follow Sara S
Klicka på bilden ovan för att
prenumerera på min blogg
med bloglovin'.