Visumtrassel

Ja, det är väl det minsta man kan kalla det.

Igår eftermiddag kom Fabrice, Monita och Vilayvone förbi hos oss. Fabrice passade då på att titta på mitt visum för att kolla hur många gånger vi kan komma in i Laos. Detta för att jag funderar på att följa med Monita och Fabrice till Bangkok framöver innan jag åker hem igen. Han tittade på mitt pass och visade mig en stämpel som satt under ett fasthäftat papper som kvinnan på Vientianes flygplats häftat fast dagen vi anlände hit. På den stämpeln stod det att det gällde mellan 30 mars och 29 april. Ja, 29 april, för 15 dagar sedan gick det ut. Jag visade honom då VISA pappret som finns i mitt pass från då Sabina ordnade med det på Laos Ambassad i Stockholm och att de där stod att det gällde fram till 29 maj och berättade att vi väntar på att få ID-kort här i Laos och om vi inte får det skulle vi fixa nytt visum innan 29 maj. Han påstod då att de datum som stod på det som fixades i Stockholm endast betydde att visumstämpeln kunde ordnas fram till senast 29 maj och att det inte var att vi hade visum här fram till den 29 maj. Visumet vi hade gällde bara en månad och hade gått ut den 29 april. Varje dag som går och man är kvar efter att visumet gått ut får man böta 10 dollar. Alltså 150 dollar för mig, 150 dollar för Erik...

Fick lite småpanik... Tänk om han hade rätt... Var vi då här olagligt? Vad ska nu hända?

Idag pratade jag med Suphin och hon ringde då till en av hennes vänner som är polis. för att kolla upp hur det låg till. Hon kom hit och tittade på passen och konstaterade att det var som Fabrice sagt... Vi har alltså varit här utan visum i 15 dagar. Därmed måste vi nu betala 150 dollar för de dagar vi varit här utan visum, och det nu på en gång. Vi måste dessutom åka över till Thailand och tillbaka till Laos imorgon för att få det nya visumet som kommer kosta 30 dollar styck.

Det känns rätt surt, 360 dollar är en hel del pengar som hade kunnat används till bättre saker om vi bara hade vetat att vårt visum bara räckte en månad och inte två som vi hela tiden trott. Eller att de kunnat vara lite snabbare med ID-korten. Men nu finns inte så mycket annat att göra än betala och se glad ut. Det känns riktigt surt!


Kommentarer
Postat av: Helena

åh vad tråkigt & jobbigt!! Men se ur den ljusa sidan, du får iaf åka t Thailand, o det var iaf inte något värre straff än att böta iaf.. Men tråkigt att det blev så.. Men UH betalar väl för böterna? Det var ju inte ert fel! Hm... Saknar dig! Pusspuss!

2009-05-14 @ 13:54:02
URL: http://charmeleon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





Follow Sara S
Klicka på bilden ovan för att
prenumerera på min blogg
med bloglovin'.