Nej, inte än...

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, så låter ordspråket.
Jag vet inte riktigt om jag har lust att instämma med det som ordspråket säger, väntan gör mig tokig. Att inte veta, att inte veta vad som sker imorgon, att inte veta vad som sker nästa vecka eller inom den närmsta framtiden är påfrestande på ett alldeles speciellt sätt.

Det har alltså inte kommit något arbetstillstånd. Det var meningen att jag i fredags vid 14-tiden skulle ha satt mig på ett plan som skulle ta mig till Bangkok, sedan vidare därifrån till Vientiane, så blev dock inte fallet. Arbetstillståndet krävs för att vi ska kunna få ett visum som tillåter oss att stanna några månader och jobba. I och med att arbetstillståndet inte kommit därmed inget visum. Jag sitter därför fortfarande kvar i Sverige.

Vi hade kunnat åkt iväg med turistvisum, detta hade då medfört att vi blivit tvungna att resa ut ur landet för att få vårt riktiga visum. Ett nytt visum kan alltså inte ordnas när man befinner sig i landet man söker visum till. För mig var det ett ganska lätt val att vänta med att åka tills alla papper var klara än att åka till Laos, behöva åka ut ur Laos till exempelvis Thailand för att behöva krångla därborta. Det kan gå smärtfritt men det kan också bli massa strul. Visst, det hade blivit ett litet äventyr men... jag tror jag klarar mig utan det äventyret. Jag har sett nog av vad byråkrati kan ställa till med.

På onsdag hade jag varit i Laos i två veckor om jag kommit iväg som det var tänkt från början, 3 mars. Det känns lite skumt när jag tänker så "jag kunde ha varit i Laos nu, och att redan två veckor hade snart passerat...". Det visar bara på hur fort tiden kommer gå. Speciellt när man kommer tänka tillbaka på det när man väl är hemma igen.

I torsdags hade jag, Erik och Sabina ett möte med Sven, kontaktpersonen från SHIA. Han berättade lite om Laos och vad man kan behöva tänka på när man befinner sig där. Lite hur de uppfattar olika saker och så. Det var väldigt intressant. Det blev mycket diskussion om varför arbetstillståndet dröjer, vad vi vet så handlar det mycket om interna grejer. Suphin mailade idag och berättade att hon haft möte med dem som ska ge oss arbetstillståndet och de jobbar på det. Jag hoppas verkligen arbetstillståndet kommer under veckan så jag vet att jag nästa fredag kommer att åka. Det är bara att hålla tummarna...

Efter mötet med Sven ringde jag och bokade om flygbiljetterna sedan passade jag och Erik på att maila Suphin och berätta om vår ombokning till den 27 mars och om mötet med Sven och SHIA. Tackade henne för allt jobb hon gjort med att få till ett arbetstillstånd. Hon jobbar verkligen stenhårt. Därefter blev det ett litet Laosgruppsmöte på fiket Chokladbollen i närheten av UH kansliet med Sabina, Sofia, Lovisa och Erik. Ett mycket litet men mysigt fik. *Bild kommer så fort jag har kameran i närheten*




/En väntande Sara...

Kommentarer
Postat av: Madzia



Hej!



Nu hittade jag oxå hit, dåligt minne men ditt msn räddade den ;) Intressant läsning o så typiskt att jag missade dig när du var i Härnösand. Inte för att jag direkt e säker på om jag själv befann mig här då :) (Kollade du in kristinaskolan? hehe)



Snart är nog alla papper iordning o ni får åka. Spännande! :)

Håller tummarna o lär följa denna blogg!



Kramisar

2009-03-18 @ 18:19:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





Follow Sara S
Klicka på bilden ovan för att
prenumerera på min blogg
med bloglovin'.