Kommentarer är kul

Jag tänkte att jag skulle svara på de kommentarer som jag fick i förra inlägget, precis som lovat.

***

Postat av: Jossy
Via Erik, som sade att du hade bättre blogg än han har. =)
Vad är bästa och värsta som kan hända i Laos för dig?

Svar: Hej Jossy!
Kul att han gillar min blogg men om den är bättre det vet jag inte. Hihi. Oj, det bästa som kan hända är nog att jag snabbt kommer in i livet därborta och att allt flyter på bra. Det värsta som kan hända är då det motsatta, att jag inte alls hittar en plats därborta, att jag inte trivs, att jag inte blir accepterad av människorna i Vientiane, LDPA och i dövgruppen som vi ska jobba med. Att jag blir sjuk och inte kommer ha möjlighet att göra ett bra jobb. Men jag tror det att det kommer bli bra, kanske inte de första dagarna men sen. I början är allting nytt, många olika intryck jag kommer få arbeta med men när man varit där en tid så tror jag att jag kommer stortrivas. Motgångar får man räkna med men dem är till för att vända...

Tack för frågan :)

***

Postat av: Helena
Hittade dig via dig :p Haha,.. Okej, hmm.. Vilka är de 5 saker som du "måste" & SKA göra i Laos som du ser framemot? =) Hur tror du att det är i Laos? (roligt o jämföra sen när du är tillbaka i sverige igen) Vad är det viktigaste du tar med till Laos i din reseväska? (Förutom pass, pengar o id o sånt :p).. Vad är det som du kommer sakna minst i Sverige? =). Och sista frågan, Kommer du att berätta för dem i Laos att världens smartaste bor i Örebro och heter Helena Järnström o är din vän? :D Hahah Puss!!!

Svar: Hej Helena :P
Fem saker som jag måste göra eller ska göra i Laos är nog:
1. Få träffa alla människor som jag hört namnen på, som exempelvis Suphin som vi just för tillfället har otroligt mycket kontakt med och som nästan jobbar ihjäl sig för att ordna med arbetstillståndet, boende och allt för att det ska fungera så smidigt som möjligt för oss när vi kommer till Laos och Vientiane. Hon verkar så ambitiös. Jag har hört en hel del om henne genom Sabina, Lovisa och Erik och det är bara positiva saker så jag ser verkligen fram emot att få träffa henne och att få arbeta tillsammans med henne. Tror jag kan lära mig massor av henne och förhoppningsvis kan hon lära sig en hel del av mig också.
2. Utforska så stora delar av Vientiane och Laos överhuvudtaget som jag bara kan.
3. Lära mig mer om kulturen och människorna som finns därborta. Jag har redan märkt många skillnader och det kommer bli hur spännande som helst att få ta del av den kulturen och de människor som finns där.
4. Sen ser jag självklart fram emot själva orsaken till att vi åker dit, dövgruppens utveckling. Det ska bli intressant att se hur det egentligen ser ut i deras organisation, om det är så som jag föreställt mig. Det ska också bli intressant och se hur de tar emot oss när vi kommer och också hur vårat arbete kommer att gå. Lära känna alla som på något sätt är involverade i dövgruppens arbete.
5. Jag ser också fram emot den lediga tid jag kommer ha, då jag kan utforska området och allt mer. Kanske lära känna andra människor utanför LDPA. Även tiden då jag kan ta med mig min kamera och ge mig ut och fotografera den fina natur jag hört att det ska vara därborta.

Den bild jag har av Laos just nu är inte så stor alls, och den bild jag har skapat är utifrån vad jag fått höra av andra som redan varit där och deras intryck av landet och människorna som bor där. Det jag fått höra är i alla fall att människorna där är väldigt varma och lätta att ta kontakt med, att det är ett fattigt land, att naturen är otroligt vacker och genom den här arbetstillstånds processen har jag också lagt märke till att det skiljer sig väldigt mycket om jag jämför med Sverige. Att det är ett mycket lugnare tempo. Vi får se om jag har samma bild när jag kommer hem, troligtvis har jag det bara mer ingående och bredare tack vare mina egna erfarenheter.

Kameran är absolut en av det viktigaste sakerna i min resväska, vill kunna dokumentera naturen därborta men också människorna. Vill kunna gå tillbaka till bilderna och minnas min tid i Laos. En bild säger mer än tusen ord brukar man säga. Hur mycket jag än kommer att skriva så kommer bilderna säga ännu mer...

Det jag kommer sakna minst är nog stressen, om det nu är som alla säger att det är ett mycket lugnare tempo, fast det kan ju också bli påfrestande. Vi ska ju trots allt inte vara kvar där i all evighet och kommer vilja få saker gjorda och om de då tar allt så lugnt kanske det blir svårt att hinna med allt. Så det är både och. Kylan tänkte jag också skriva men även det kommer jag sakna de dagar då solen skiner och temperaturen är runt 30 grader och svetten rinner. Även om jag inte kommer sakna den kyla vi har här i Sverige just nu så kommer jag nog sakna en liten kyla i alla fall :P

Haha, ja jag kommer berätta om vilken underbar och söt vän jag har här hemma i Sverige. Däremot kommer den smartaste vara den som berättar om dig, och hon kommer ju befinna sig i Laos och inte i Örebro :P;)

Tack Helena för frågorna och hoppas du är nöjd med de svar jag kom med! PUSS!

***

Postat av: sofie
hittade dig via Uhilaos hemsidan=)
sofie, 25 år gammal o från göteborg.
Du känner till mig genom vi gick i samma klass något år i härnösand innan du flytta ner till örebro=)

vinkar 


Svar: Hej Sofie!
Åh, så kul att du hittat hit till min blogg. Det var inte igår. Hoppas att du fortsätter att kika in här och följer min resa till Laos och arbetet jag ska utföra där.

Sköt om dig, jättekul att du skrev :)

***

Postat av: Lovisa
ja, jag är ju jag och det är ju mitt fel att du ska åka iväg :P Typ.

Svar: Hej Lovisa!
Jag ser det snarare som din förtjänst att jag får åka! :D

***

Postat av: Emelie
Hittade hit via UH:s hemsida.
Har följt Laosprojektet och tycker det ska bli spännande att läsa om er tid i Laos.
Jag önskar er båda lycka till och jag kommer att följa bloggen tills ni kommer hem igen =)


Svar: Hej Emelie!
Jättekul att du följer bloggen.
Ska försöka skriva så ofta det bara går så du kan fortsätta hålla dig uppdaterad om vad som sker i projektet.

***

Postat av: Birgitta
Hej! Eriks mamma här som läser bloggen.
Har hört talas om din blogg via Erik.

Svar: Hej Birgitta!
Kul att du även läser min blogg. Jag ska försöka uppdatera så ofta jag hinner och kan så ni här hemma i Sverige kan hålla koll på vad vi gör därborta...

***

Postat av: Per
Per din gamla klasskompis från risbergska som är spänd på hur det kommer gå. hittade hit via UH:s sida. Lycka till i Laos!

Svar: Hej Per!
Tack så mycket. Du får fortsätta kika in här och hålla dig uppdaterad om vad som sker i Laosprojektet. Jag ska försöka uppdatera så ofta jag bara kan.

***

Postat av: Anna
Ja vem jag är vet du ju, och läser för att hålla lite koll på att ni sköter er;)

Svar: Hej Anna!
Du måste ursäkta mig, misstänker att jag fått hjärnsläpp eller något men jag har noll koll vem du är? :P Kollat in på din blogg i hopp om att bli lite klokare men icke... Anna KW?

***

Postat av: Linda Malm
Hej Sara, jag håller också koll på dig. Hoppas att du får ditt arbetstillstånd så att du kommer iväg på din spännande resa. Kram från Linda

Svar: Heej Linda!
Jättekul att du håller koll på mig :) Ja, jag hoppas också att tillståndet ska komma snart så vi kommer oss iväg någon gång. Än har det inte kommit...

Ha det gott och hälsa Jocke, My och Ia från mig :)

***


TACK så jättemycket för era kommentarer och frågor. Fortsätt gärna med det. Det är alltid kul att få kommentarer eller frågor. Jag ska göra mitt bästa för att besvara dem :)

Kommentarer
Postat av: Mirry

Fin blogg!



Spana gärna in vår blogg och beundra de fantastiska barncitaten!



www.arntyochmirry.se

2009-03-13 @ 21:49:22
URL: http://www.arntyochmirry.se
Postat av: Anna

Anna KW ja, det kanske jag skulle skrivit^^

2009-03-16 @ 12:58:07
URL: http://litensak.blogg.se/
Postat av: Sara

Svar Anna, jasså, du har två bloggar? Allt bra med dig annars? :)

2009-03-16 @ 13:09:13
URL: http://uhilaos.blogg.se/saras
Postat av: Margareta Westman

Hej Sara! Vill bara önska lycka till på resan och hoppas att ni får arbetstillståndet. Kommer att titta in på din blogg för att se hur du har det.

Många kramar från oss i norr/Faster.

2009-03-29 @ 13:58:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





Follow Sara S
Klicka på bilden ovan för att
prenumerera på min blogg
med bloglovin'.