Mer koll!

Jag sitter här nu otroligt trött men vill inte precis gå och lägga mig för att sova, konstigt nog.
Bestämde mig då för att göra någon nytta och uppdatera här. Jag tillsammans med Erik, Lovisa, Sofia och Anna dvs. Laosgruppen har under den gångna helgen haft möte i en stuga utanför Mariestad. Väl hemma efter en otroligt effektiv helg känner jag att jag har mer koll på läget och det känns riktigt bra måste jag säga. Vi har gått igenom den befintliga ledarutbildningen som UH har och plockat ut den kunskap som vi tycker känns relevant för dem i Laos att ta del av. Vi har en tydlig struktur med olika  avsnitt samt vad som ska tas upp inom varje avsnitt. Det som nu är kvar att göra med själva materialet är att skriva ihop det och sedan även översätta det till både engelska och laotiska.

Förutom massa effektivt jobbande har vi också haft en hel del kul.
Massa skratt och flum har vi hunnit med också, kan jag lova.

För snart två veckor sen var jag hos läkargruppen här i Örebro och skulle få vaccin.
Det blev inte som Josefin gissade på, 10 sprutor utan endast två sprutor, ska dock ta en till spruta om ca. 2-3 veckor och sedan en till när jag är tillbaka i Sverige i augusti. Räknas även dem med så ska jag alltså totalt ta fyra sprutor.  Det jag blivit vaccinerad mot är; hepatit A och B (1 av 3 sprutor), stelkramp//difteri/polio/kikhosta (en gemensam spruta). Jag ska också äta tabletter (som jag ännu inte hämtat ut på apoteket; en av morgondagens uppgift) och dricka någon äcklig vätska två gånger. Första tillfället för detta vätskeintag sker imorgonkväll. Det vaccinet heter dukoral och ska drickas vid två tillfällen, imorgon och dagen innan avresa. Jag har hört att det ska va sjukt äckligt, och lovar att återkomma med vad jag anser om den saken.

Passet har hittat hem.
Ja, nu har jag äntligen fått hem passet. Så nu ska visum fixas. Ska fotografera mig imorgon i och med att det krävs två fotografier när man ansöker om visum. Det blir även det morgondagens uppgift att ordna med.

Tänkte nu bjuda på lite bilder.


1. 2.
3. 4.
5. 6. 7. 8.
9. 10. 11.

1. Ledarutbildningen som ska bantas ner så den blir användbar i Laos.
2. Vi lyckades banta ner utbildningen så pass mycket att vi återvände hem med endast kanske en femtedel av papprena.
3. Efter hårt arbete tog vi en promenad till den lilla sjön som fanns i närheten av stugan, sjön bestod i att vattnet fanns i den frusna formen is.
4. Ett löv som är fastfruset i isen.
5. Ett hus på väg till sjön.
6. Jag ute på isen.
7. Till middag blev det tacos, gottgott!
8. På eftermiddagen kom Eriks snälla mamma förbi med nybakade bullar. Jättegott!
9. Såklart måste godis och lite mindre seriösa stunder infinna sig. Här Lovisa och Sofia.
10. Dukoral, vaccinet jag ska dricka första dosen av imorgon.
11. Passet som hittat till sin ägare; dvs mig!


/Sara som endast har 6 veckor till avresan till Laos

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





Follow Sara S
Klicka på bilden ovan för att
prenumerera på min blogg
med bloglovin'.