Nyårsfirande i Vang Vieng

Igår kväll kom vi hem från tre fullspäckade dagar i Vang Vieng. Eftersom bilder säger mer än tusen ord så får detta inlägg mest innehålla bilder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Jag är mest van att äta, yoghurt/fil m. flingo, mackor och mjölk/oboy till frukost. Här i Laos äter dem mat till frukost, sånt som de även äter till lunch och middag. Eftersom jag inte klarar av att äta mat till frukost så blev det att jag fick beställa in det jag kan äta och låta maten vänta till lunchen.

  2. Fruit shakes blev det många av under dessa dagar, otroligt gott under de varma dagarna. Här en apelsin fruit shake.

  3. Efter att ha kommit fram till Vang Vieng efter en mycket intressant bussresa med en buss som inte var från igår och helt fullsatt så man knappt fick plats att sitta och efter att man fått lite mat i magen begav vi oss ut med båt till ett badställe. Det var lite vingligt och lite läskigt i början men vilken underbar natur man fick se. Hur vackert som helst.

  4. Ja, jag vänjde mig vid den lite halv vingliga båten och vågade mig på att ta fram kameran och såklart måste ju jag få vara med också, dock lagomt fin, svettig och inte speciellt fräsch. Fräsch känner man sig rätt sällan här, det är så varmt och fuktigt hela tiden. Möjligtvis att man känner sig fräsch precis efter duschen innan man går och lägger sig på kvällen.

  5. Trädgrenar låg lite varstans i floden.

  6. Naturen.

  7. Efter båtturen och simturen i floden bestämde vi oss för att gå tillbaka till hotellet. På vägen körde denna förbi och Suphin fixade så att vi alla kunde lifta med den en bit.

  8. Dessa fordon eller vad man ska kalla dem åkte runt överallt på vägarna i Vang Vieng, ibland överfulla men människor.

  9. Så vackert och fridfullt.

  10. Återigen en bild av naturen och floden.

  11. Andra dagen åkte vi och besökte en plats där man kunde gå in i grottor i bergen. Här fanns också en vattengrop med stora stenar där barnen badade. Riktigt vackert när vattnet forsade fram.

  12. Inne i denna grotta fanns Buddha statyer och där lämnade människor gåvor och bad.

  13. Så här såg statyn ut inne i grottan.

  14. Jag utanför, lika svettig som vanligt.

  15. Denna långa trappa ledde oss till en jättestor grotta. Man kunde gå jättelångt in. Precis innan man gick in fanns en böneplats.

  16. Jag helt slut efter att ha gått upp för den långa trappan.

  17. Jag lämnar en liten gåva som jag köpte av en liten tjej utanför.

  18. Efteråt cyklade vi vidare på de hyrda cyklarna. Det är dock rätt jobbigt att cykla runt när solen skiner som värst mitt på dagen så efter ett tag bestämde jag, Phanita, A (Phanitas kusin) och Vilayvone oss för att cykla in mot centrum och titta istället medan Suphin och Erik cyklade flera kilometer mot bergen. Här köper tjejerna lite olika saker av en av alla försäljare efter vägen.

  19. Denna dag bestod av massa väntande, väntande på tuktuk, väntade på folk som skulle med tuktuken osv osv. Här sitter vi och väntar på en man som ska guida oss i en Hmongby, Hmong är etn urbefolkning här i Laos.

  20. Jag när vi kommit fram till Hmongbyn.

  21. Detta har en gammal tant sytt för hand, det var jättesmått och riktigt skickligt gjort. Detta är delar av en dräkt som dem har. Dem syr och säljer det.

  22. Det var denna kvinna som satt och sydde när vi kom till byn.

  23. Som jag berättat tidigare så pågår just nu firandet av Lao New Year här i Laos vilket också innebär massa vattenkastande. I Vang Vieng var det också tillåtet att stå vid vägkanten och kasta vatten eller spruta med vattenpistoler. Så ni kan ju gissa hur blöta vi var när vi cyklade runt på Vang Viengs gator. De kastade även när man åkte runt i tuktuken. Så ja, rädd för vatten fick man inte vara. Blöt var man hela tiden, dock rätt skönt i den stekande värmen. Här på bilden står två killar i Hmongbyn med vattenpistoler.

  24. Denna lilla kille ställde fort upp sig när han såg att jag fotograferade dem andra, han ville också bli fotograferad och såklart ställer jag upp.

  25. I sånna här hus bodde de flesta i. En del hade råd med lite bättre hus. Denna by var dock väldigt fattig.

  26. Detta är skolbyggnaden i byn, lite skillnad mot Sveriges skolbyggnader, eller vad säger ni?

  27. Ja, så här såg det ut inne i huset. Tror jag kommer få undervisa i lite andra lokaler i framtiden.

  28. Några tjejer kom och var nyfikna på vilka vi var och tjuvkikade genom husets alla hål. Här i Laos använder dem paraply för att skydda sig mot solen. Jag kanske nämnt det tidigare men här vill alla vara vita och klagar när de fått lite färg. Tvärtom mot vad jag är van vid. I Sverige vill de flesta bli bruna och ligger gärna ute och pressar i solen så fort de får möjlighet. Så tjejerna jag umgås med här rycker in mig i skuggan så fort jag står i solen, de vill inte att jag ska bli brun, jag däremot blir bara glad så fort jag fått lite färg. De tycker jag är finare med vit och blek hy. En del kvinnor sminkar sig också så de ska se bleka ut.

  29. I byn växte det ananas också.

  30. Efter besöket i Mongbyn åkte vi vidare med tuktuken till ett badställe där vi åt lunch och badade. Här är Suphin och A på en svart badring.

  31. Vilayvone, Phanita, Suphin, A, och Vilayvones kompis som kom till Vang Vieng från Malaysia, dock glömt vad han hette.

  32. När jag badat klart satte jag mig på bryggan och fotograferade lite och då kom tre tjejer ut på bryggan och jag frågade om jag fick fotografera dem och dem ställde genast upp sig. När jag fotograferat dem ville dem se på bilden. När dem tittat klart sprang dem fnissandes iväg. Någon minut senare kom dem tillbaka, och då var dem inte ensamma...

  33. … utan de hade med sig fler kompisar som gärna ville bli fotograferade. Dem ställde upp sig och gjorde massa miner och olika tecken med sina händer.

  34. Sen sprang dom runt där på bryggan och ville bli fotograferade… även uppe i träden ville dem bli fotograferade.

  35. Denna lilla tjej satte sig bredvid mig och så fort jag vände mig mot henne så gjorde hon sig klar för att bli fotograferad. Söta och fnittriga.

Efter en lång dag och lite halvbrända axlar återvände vi till hotellet och hämtade vår packning innan vi åt lite mat och tog bussen tillbaka till Vientiane. Dock i en bättre buss än den på vägen till Vang Vieng.

 

Måste också berätta om en lite rolig incident på bussen hem från Vang Vieng. När vi hade åkt i kanske 2-3 timmar ställer sig en av två gamla tanter sig upp och börjar ropa något till busschaffören på Laotiska. Jag fattar ingenting men förstår på tonläget att det inte är något litet. Hon står upp ett tag och sedan stannar bussen och hon tillsammans med den andra tanten går framåt i bussen. Båda pratar med skarp röst och jag som inte fattar vad dem säger frågar Suphin. Suphin berättar då att den ena av tanterna är säker på att det är i detta område dem bor och vill gå av, den andra tanten är dock inte lika säker så dem står och 'tjafsar' om var de bor. De kan alltså inte riktigt komma ihåg det. Bussen står still i kanske 10-15 min innan tanterna lämnar bussen, vet dock inte om det var av frivilligt val eller om de blev avslängda av busschaffören. Jag hoppas i alla fall dem har hittat hem... Suphin berättade sedan att dessa två tanter var ur Hmong-folket. Små och skrynkliga var dem, precis sådär som man ibland kan se på bilder med tanter från Asien.

 

Vang Vieng var en riktig turiststad, gatorna myllrade av turister. Det var mer turister än Laoterna själva.


Kommentera mycket!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





Follow Sara S
Klicka på bilden ovan för att
prenumerera på min blogg
med bloglovin'.