Födelsedagsfirande i Laos

Igår fyllde jag alltså år, och fick vara med om en lite annorlunda födelsedag.
Dagen började med att det var nyårsfirande hemma hos Monitas föräldrar. Stora delar av hennes släkt var där plus en massa vänner. Fabrice (Monitas man) föräldrar och brorson från Frankrike är dessutom här på besök så festen var lite till för dem också. Fabrice pappa kunde prata svenska vilket var kul. Han hade varit en hel del i Sverige när han var yngre och därav att han kunde svenska.

Monitas familj hade bjudit in några munkar till deras hem, det gör dem för att det betyder tur och att onda andar och liknande försvinner ur deras hem. De tre munkarna höll i en ceremoni och sa massa saker som jag inte fattade ett dugg av. När de var klara så fick dem mat. Tydligen äter munkarna bara frukost och lunch. Dem får inte äta mer efter lunchen. Då tog en annan person över och pratade på Lao, någon från Monitas släkt och utförde samma ceremoni vi fick vara med på när LDPA hade fest. Där de hade den fina blomdekorationen i mitten med frukter, kyckling och andra saker. Ceremonin kan på engelska kallas för Baci. Mitt under mannens pratande kastade några då och då riskorn över oss, bland riset i skålen hade de vikt ihop sedlar och om man fick en sådan betydde det att man skulle få mycket tur och mycket pengar berättade Suphin. Jag fick en ihopvikt sedel bland allt ris som jag fick över mig. Efter det fick man band knytna runt handleden ytterligare en gång. Där de samtidigt önskade mig något, ofta lyckoönskningar, att man skulle få ett bra liv, mycket pengar och så vidare. Suphin berättade sedan att dessa band kunde man ta av sig och lägga i sin väska eller vid sin kudde i två dygn, det betydde tur. Så jag har nu alla de band jag fick igår i min väska. När munkarna gick fick dem med sig olika "donationer" till deras tempel. Att ge donationer betyder tur för familjen.

Efter Baciceremonin fick vi mat och jag tycker bättre om Laomat som är hemmagjord än sån Laomat man får när man köper det på restaurangliknande ställen. Maten var riktigt god. Efter att vi fått mat, en massa vatten över sig, och pratat klart med alla där åkte jag hem tillsammans med några av de nya vännerna jag fått här i Laos för att fira min födelsedag. En tjej vid namn Oudalay kom också och med sig hade hon lite mat som hon tillagat som jag kunde bjuda på, jättegulligt. Själv hade jag kvällen innan gett mig in på projektet "göra-en-kladdkaka-i-laos-med-annorlunda-ingredienser-och-med-gasolugn". Det gick mot förmodan riktigt bra, även om den inte smakade som den gör i Sverige så gick den faktiskt att äta, kladdig blev den också. Jag bjöd på den tillsammans med glass. De åt av den så tror dem gillade den, dem sa att den va god men det kanske de mest säger för att inte vara otrevlig.

Jag fick även lite födelsedagspresenter av dem, fick bland annat en väska, en kjol, tyg till tre kjolar (oj, nu får Suphin mycket att göra), en scarf och ett linne. Kvällen innan fick jag också 10,000 kip av Erik i form av påfyllnadspengar till mobilen, så nu kan jag smsa hem till Sverige lite till (ett sms till Sverige kostar 1500kip). Suphin hade dessutom sytt klart kjolen som jag köpt tyg till. Så nu äger jag en kjol som varje Laokvinna har som dessutom Suphin sytt. Det är inte helt fel.

Jag fick även ett samtal från Sverige, mamma som ringde och grattade mig. Ett sms från Karin och Nisse (Pelles föräldrar) fick jag också. Och såklart från Pelle själv. Så jag kan inte direkt säga att jag inte blev uppvaktad igår. En kul erfarenhet att få fylla år i Laos. Idag när jag öppnade mailen hade Helena skickat ett mail där även hon grattade mig. Facebookgratulationer fanns det också när jag loggade in där.

Tack allihopa för alla gratulationer!







Sista bilden föreställer presenterna jag fick :-)

Kommentarer
Postat av: Birgitta K

Först JÄTTEGRATTIS i efterskott.Hoppas detta går fram.

Tack för dina bilder och texter.

Fortsatt trevlig sköt om er.

Bästa hälsningar BK KK

2009-04-21 @ 22:23:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





Follow Sara S
Klicka på bilden ovan för att
prenumerera på min blogg
med bloglovin'.