då har arbetet börjat igen...

Jag (Erik) har haft semester i två veckor. Under dessa veckor hälsade mina föräldrar och två vänner på mig. Det har varit massor och göra och tänka på när man får besök!! :) :)

Men det har varit jätteroligt att få träffa mor och far och vänner.

Kom till LDPA vid 9tiden och möttes av en grupp tjejer som syr olika handdukar med en näve på toppen. Det står olika text på nävarna t.ex. Laos, Love, har nog inte sett allt de har gjort men det är jättevackert. Kul att en grupp är så aktiv och tar tag i saker. Det verkar som att det finns en vilja att driva föreningen vidare och gruppen försöker då sälja dessa sedan för att få in lite pengar.
I Sverige har vi sålt bingolotter för att driva föreningar vidare. (säljs bingolotter än idag?). I Sverige ordnas det med loppmarknader men det har jag inte sett förekomma här. Det hade varit kul och bra för miljön. Det skräpas mycket och saker användas en gång och slängs sedan. Jag undviker alltid plastpåsar när jag handlar här i Laos. Jag tror att jag minskar med nedskräpandet då. Nu har det ställts ut 470 st papperskorgen runt om i Vientiane läste jag i Vientiane Times. Dessa är sponsrade av Beer Lao. Det största företaget i Laos som gör öl som smakar gott ;).

Under veckorna som mor och far var här och vännerna fick jag lite hjälp och förslag på vad som kan förbättras i LDPA.
Några av grejerna är:
* Ta del av andra organisationers kunskap om organisationsutveckling. T.ex. blindas organisation här i Vientiane som sägs vara en stark organisation.
* Att man noga antecknar vad som sägs på möten som döva har. Man kan inte ha en som gör allt i allo utan var och en får koncentrera sig på sin sak. Att medlemmarna också antecknar. (de antecknar aldrig nämligen)
* Att man informerar andra medlemmar vad som händer i organisationen. Det har nu startats en sygrupp som ska sälja handdukar med dekoration. Visa på att man är aktiv. Kanske fler grupper kan göra andra grejer?

Igår var jag och tittade in på LDPA de skulle ha nåt möte och gå igenom tecken i en bok. En kille från USA som håller på med ett lexikon med laotisk teckenspråk. Döva var då där och diskuterade om det var rätt tecknat eller inte.
Se film här:


syr handdukar med näve överst. Ska sedan säljas.
På morgonen var sygruppen i full fart med och göra handdukar med näve överst.

Nu väntar mycket arbete. Känner själv att det ska bli kul och jobbigt :)



Kommentarer
Postat av: Birgitta K

Åter hemma efter 2 fantastiska veckor i Vientiane. Upplevelserna har varit många och mycket annorlunda. Vår guide Erik har kunnigt lotsat oss i sin nya vardag.

Tropisk hetta, åska o skyfall, marknader o munkar, tempel o enkla boningar, risfält o flodbåtar, ödlor o skorpioner, kor o getter, hundar o höns, tuppar som nackas o mat för några tusen kip, Beerlao, tropiska frukter i läskande drinkar mmm, vespor o tuck-tuck o en o annan skraltig buss, dövskola o LDPA, blommor o spa, ........

2009-07-28 @ 21:43:56
Postat av: Jossy

Härligt att du har fått besök från Sverige. Just nu har jag två veckor semester själv, man jag stannar i Vintersbo. =)



Jag har fått fyra månader extra att jobba för kommunerna.



Ha det så bra!

2009-07-28 @ 21:57:49
Postat av: AKK

Hej Erik!

Du jobbar på du och de bra. det där med papperskorgarna som ställts ut blir spännande att följa. På måndag ska jag åter i jobb. Hoppas inte sommarväder kommer då......Hade fortsatt bra och kram

2009-07-29 @ 21:06:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0