Våffeldagen.

Idag är det våffeldagen, jag har dessvärre inget våffeljärn så jag tänkte göra pannkakor istället, med vaniljglass och jordgubbssylt. Jag åt ändå våfflor hemma hos mina föräldrar i fredags så jag tror att jag klarar mig utan idag.


Våffeldagen, Vårfrudagen och Jungfru Marie Bebådelsedag
"Att man äter våfflor på våren har sin naturliga förklaring i att det förr i tiden, efter vinterns ruskmörker, åter fanns större tillgång till både ägg och mjölk. Men varför äter man våfflor just på Jungfru Marie Bebådelsedag? Man kan spåra firandet av Jungfru Marie Bebådelsedag så långt tillbaka som 500 efter kristus. Man firar den 25 mars, vilket är nio månader före jul och Jesus nedkoms. Kyrkligt är dock Marie Bebådelsedag numera en flytande helgdag som inträffar på närmaste söndagen kring 25 mars, det vill säga någon gång mellan 22-28 mars. Förr kallades Maria även för "Vår Fru" och därför kallas även Jungfru Marie Bebådelsedag för "Vårfrudagen". Att dett sedan blev "våffeldagen" tros vara ett hörfel, "Vårfru" blir lätt "våfflor". Detta kan vara en förklaring till varför man i Skåne ställde sig frågande till våffleätandet, där "Vårfrudagen" hette "Fruedag" från danskan och inte språkligt påminner om våfflor på samma sätt."  [http://www.vafflor.se/dagen]


Äter du våfflor idag?

Kommentarer
Postat av: EN TJEJ I STORSTAN - illustration & form ..

Åh, tack så mycket ! Vad glad jag blir :)

Själv äter jag nog inga våfflor idag ..



/ En tjej i storstan

2009-03-25 @ 16:25:50
URL: http://entjejistorstan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





Follow Sara S
Klicka på bilden ovan för att
prenumerera på min blogg
med bloglovin'.