Luang Prabang

Förra helgen var jag och Sara iväg till Luang Prabang. Med oss följde Suphin och Amanda. Amanda är en annan volontär som kommer från USA och kan prata laotiska.

Bussresan dit var med en VIP buss. Det betyder att man får det lite bekvämare. Om det var bekvämt vet jag inte för jag blev väckt av att bussen kört ner i diket och inte kunde komma upp. Som tur var skadade sig ingen människa på bussen.
Själv satt jag vid mittentrappan och satt framåtvänd så jag föll inte ner för trappan. Det var nog tur det!
bussen har kört ner i diket.
Bussen i diket lutad mot en vall.


Fritt att tolka vad som står på skylten

Resan skulle ta 9-10 timmar men tog 14 timmar. Någon timme efteråt vi åkte vidare från dikeskörningen hade två lastbilar krockat.

Väl framme i Luang Prabang mötte vi Amandas mamma som var på besök från USA. Med hennes mamma var vänner och släktingar också med.
Gick runt och tittade på olika platser i Luang Prabang, bl.a en utsiktspunkt med god överblick över hela Luang Prabang. Luang Prabang är inte så jättestor trots att det har varit en huvudstad för längesedan.

Vi hade hört talas om att det fanns en dövskola i Luang Prabang. Denna skolan hade ingen undervisning men vi åkte och kolla ändå hur det ser ut och kanske någon kunde visa oss klassrummen.
Två systrar mötte upp oss och gav information om skolan. Fick veta att det går 40 döva barn i den skolan.


Syster, Suphin och jag i ett av klassrummen som döva barn har sin undervisning i.

Nästa dag passade jag och Sara på att ta oss ett litet äventyr. Nämligen att rida på elefant ute i naturen. Vi åkte dit med båt på Mekongfloden.
Det var roligt och spännande att få rida på en elefant!! Sån bra balans de har!

Kul!


En champa blomma. Den är jättevacker tycker jag :)

Luang Prabang var en kul upplevelse.

Tillbaka till Vientiane
På tisdagen var jag och Sara på UNICEF information. Det var mest information om andra sorters funktionshinder. Det var svårt att höra för den ena micken var jättehög volym och den andra jättelåg. Försökte ordna i pausen men det gick inte. Så ljudet blev mest grötigt. Jag och Sara var inte så värst engagerade i just detta möte utan det blev mest och titta på bilder som visade vilka hjälpmedel som t.ex. rullstol, anpassade cyklar med spak man skjuter fram och tillbaka m.m.




I fredags hade jag möte med teckenspråksgruppen. Sara låg hemma i magsjuka och kunde inte vara med. Gruppens idé var att ha en heldag med teckenspråksutbildning för barn mellan 7-10 år. Mötet gick bra och deltagarna var förberedda och visade stor entusiasm. Diskuterade var vi skulle vara. Teckenböcker att kopiera och lite grann vilket ansvar de fem kommer ha den dagen de genomför aktiviteten.
De ska senare träffas på egen hand och gå igenom lite noggrannare vad var och en ska göra.


Teckenspråksgruppen visar upp bilder de kommer använda på sin teckenspråkskaktivitet

Idag skulle jag ha spelat innebandy på Internation School men jag hade missuppfattat tiden. Jag var där klockan 18.00 men det visade sig att det var klockan 16.00. Nästa vecka får jag komma i tid ;) Håll tummarna!

Åt en sandwich på scandinavian bakery till kvällsmat. Läste en Dagens Nyheter tidning som handlade om Stockholm Marathon. Tidningen var 1 vecka gammal men det var kul att läsa lite svenska nyheter.


Jag själv på scandinavian bakery när jag insåg att bandyn var klockan 16 och inte klockan 18 :P

Kommentarer
Postat av: S

Hej på dig.



Jag var bara tvungen att googla Champa blomman.

Och du?

Jag hade ju rätt =)

Champa är namnet den heter i folkmun och den ÄR släkt med Nerium Oleander.

Hihi, du som skrattade när jag sa Nerium.....

Var tvungen att stila lite bara.



Hoppas du har det bra =)

2009-06-08 @ 07:11:55
Postat av: Jossy

Tack för din SMS.

Snart får du jobba själv och hur känns det?

Kram

2009-06-08 @ 10:30:47
Postat av: Erik

Sara: :) Vad mycket du kan! Har ni sådana blommor i er butik?

Jossy: Tack själv för smset. Det känns pirrigt att börja jobba själv med LDPA sedan. Men får göra mitt bästa.

Är du kvar på miljö? Förlängt?

Kram

2009-06-08 @ 18:53:57
URL: http://uhilaos.blogg.se/erik
Postat av: S

Ja,de blommorna säljer vi =)

Tråkigt att du blivit sjuk du också.

Hoppas du kvicknar till snart.

Kramar/ S

2009-06-09 @ 18:53:23
Postat av: Marina Lilja

Hörredu....UPPDATERA oftare så man vet vad det händer hos dig/er!!!!!allt bra..????

2009-06-14 @ 08:36:30
Postat av: AKK

Hej på dig

Du e på plats - igen. så bra Skönt. Kram

2009-06-14 @ 14:48:13
Postat av: Sólrún Birna

Great photos, it is fantastic to see your adventures! :)

Hugs

2009-06-14 @ 15:37:26
Postat av: Sara

Håller med ovanstående skribent.

Nu är du på benen igen och borde uppdatera liiite...

2009-06-16 @ 13:05:57
Postat av: Anonym

Bara ett litet tips, kolla huvudsidan under länkar på Eriks blogg.

2009-06-16 @ 22:19:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0