Krångel med magen

Jag har krångel med magen. I övrigt mår jag bra men det är krångel med magen.
Jag har därför inte presterat så mycket i förra veckan fram tills nu utan jobbar ganska sakta.

HIB (Handicap International) bjöd förra veckan i onsdags in döva medlemmar för att introducera dem i arbetslivet. De hade en heldag där de gick igenom vad jag kunde se nån slags enkelt CV. Man skulle då hjälpa dem med information om vad hörselnedsättning innebär. Vad man kan göra för att underlätta kommunikation. De fick då välja bland olika yrken som t.ex. snickare. HIB skulle då fungera som en länk mellan arb.givare och löntagare och bistå med information om dövhet (tror jag). Jag väntar på att få engelsk information om vad denna heldag handlade om men ännu inte fått.

Själv håller jag på och arbetar fram ett informationsmaterial med inspiration från svenska SDR:s informationsfolder. Ni kanske känner till den lilla foldern med vardagstecken och allmän information om teckenspråk.?
Har tagit många kort som jag vill få in i foldern men funderar på vilket format man ska använda och storlek. Hur blir bilderna bra och så vidare. Är inte så van vid och jobba med sådana foldrar men det kanske man kan få hjälp med? ;)

/ Erik


Kommentarer
Postat av: S

Inte kul att vara dålig.

Hoppas du blir bättre snart.

P & K

2009-06-30 @ 09:59:31
Postat av: Leif

För produkion av foldern så skulle jag ta och titta på Scribus (open source och finns för Linux, Windows etc.). Addobe har ett liknande program, Ilustrator men det kostar skjortan.



Generelt för den här typ av program är att man lägger in bildramar och sen länkar man in bilder som ligger kvar på hårdisken. Därför kan det vara en bra ide att ha ett separat katalogträd för varje trycksak med kopior på alla de bilder som används. Ska bilderna vara ca 2 cm behövs inte 10 megapixelbilder utan de kan skalas ner till 800x600 (antagligen ännu mindre) men använd hög jpeg-kvalité 95-99% i GIMP.



När du är klar i scribus så exporterar du en PDF som lämnas in till tryckeriet. Något jag gjorde fel i nolleboken var att det blev vita kanter runt framsidebilden, fick höra av tryckeriet att jag hade glömt göra något som jag har glömt vad det var. Kan vara värt och tiita in på #scribus eller fråga någon annan stans om tips kring det.



För ökad läsbarhet kan du se om det går att justera färgerna något i bilderna, men tänk då på att om du inte kalibrerat ´bildskärmen för tryck så är troligtvis ljusare än vad det blir i tryck. Då kan man använda ett dokument/bild som man har både digitalt och tryckt för att kalibrera skärmen.



Lycka till!

2009-06-30 @ 12:37:46
Postat av: AKK

Hej Det var ett tag sen jag skrev och tittade och läste med för den delen. Jag vet ju att du haft det körigt och gläds nu med dig att du e på gång igen Ta de varligt....Himla kul med alla bilder och vilken superviktig insats du gör - imponerad e jag. Fast varför är jag de när jag vet vilka resurser du har : ) Beträffande folder - jag vet ju ett enkelt sätt och vill du veta mer så beskriver jag gärna mer ingående på mail eller skype Alltid avgörande är orginalbild och skrivaren och så vilka krav framställaren allstå du har. Vi hörs Kram

2009-06-30 @ 15:33:19
Postat av: Josefine Hedlund

Hej Erik,



Josefine här som är kommunikatör på UH. Jag kan även hjälpa dig med tips och tricks till foldern, det är ju trots allt mitt jobb :-) Går dock på semester idag, så det beror på när du vill att den ska vara färdig. Maila för coachning!

2009-07-07 @ 13:43:57
URL: http://uh.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0