Ceremoni

På morgonen idag har jag varit med om att ge gåvor till munkar vid ett tempel. Det var intressant att få följa med en familj dit och uppleva buddhistisk tradition.

Gick upp tidigare än brukligt imorse (klockan sex) och fick då höra klockor ringa. Kände igen ljudet sen tidigare och kom då på att det är munkar som slår i klockar för att uppmärksamma något. Många människor strömmade till det templet vi var på men fick höra att det var många fler 0.5-1 tim tidigare. Men vi blev lite sena för att en i familjen hade kommit lite sent :)

Idag inleder munkarna sin period då de bara får vistas i sina egna tempel och deras by där templet ligger. De får inte resa bort till andra provinser och städer och andra tempel. Under tre månader kommer de att få studera buddhism och lära sig tillbe och göra olika ritualer som hör till buddhism. Man kan säga att munkarna lever mer celibatiskt. Man vill då supporta dem med mat och diverse medel så att de får det behagligt när de går igenom dessa tre månader. Man ger dem mat, kaffe, pengar, godis, kakor, ris m.m.

Idag har jag haft ett litet möte med några ur LDPA där vi diskuterade vad vi ska göra. Jag kommer att ha datakurs för minst en person på torsdag. De bad mig även att jobba mer på kontoret för jag är en bra resurs när det gäller engelska språket och andra grejer (sa de). Tidigare har jag jobbat hemma då och då och speciellt för att internet hemma fungerar många gånger bättre än LDPA:s internet.

Imorgon ska jag ordna så att hantverksgruppen/sygruppen får pengar att handla för till sina I LOVE YOU handdukar. De har gjort ett antal nu och tränat och till och med sålt vad jag känner till fem st.


Kommentarer
Postat av: AKK

Hej

Ovanlig och viktig aktivitet Att stå i kö för att ge gåvor åt människor som valt att leva på detta sätt och som många söker sig till, i detta samhällsklimat vi har......

vidare - Hoppas man kan ble ve en i love you handduk. Mycket pengar hoppas jag du får ihop. Kram

2009-07-07 @ 22:17:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0