UH i Laos

Jag, Erik Knutsson har varit i Laos tillsammans med HRF. Senare anslöt sig även SDR. Vi har varit där 1 vecka.


Tanken med detta besök var att bekanta sig närmare med Laos innan jag tillsammans med Sara Selling åker tillbaka i mars 2009.


Vi har fått träffa LDPA som är en paraplyorganisation för funktionshindrade. De har en sektion för döva/hörselskadade som nu vill bryta sig loss och bli en egen organisation. Det är där jag och Sara kommer in i bilden och skall ge dem verktyg och sköta organisationen själva. Det har varit långa dagar med möten där vi har följt upp vad de har gjort under året.


För att kommunicera med varandra hade vi en mängd tolkar som gjorde ett jättebra jobb.


Laotiska->laotiska teckenspråket vice versa

Laotiska->engelska vice versa

engelska->svenskt teckenspråk vice versa


Vi fick träffa barnen dövskolan på NRC (national rehabilitation center) och prata så gott vi kunde med barnen där.

De gav mig ett nytt persontecken där. De tyckte jag har spetsig och tydlig haka så nu har jag ett persontecken :-)

Vi har ätit på restauranger varje dag och det har varit blandat med ris, nudlar, pasta, anka, grönsaker, stark kryddad mat, pajer, pizza.

De firade sin nyår där på onsdagen 12 november. Buddhistisk nyår. Det var en upplevelse utav dess like. Så många människor som firar nyår. Vi bara tappade hakan och följde med i dess rytm och hade riktigt roligt. Fyrverkerier och musik och så Stupa templet.

/ Erik

Buddhistisk nyårsafton. Sprakande eldar och fyrverkier. Folkfest!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0